De grote Westvleteren degustatie - Het verslag

DE GROTE WESTVLETEREN TASTING verslag van zaterdag 21 november 2015

Westvleteren, lange tijd een trappistenbier dat enkel bij de liefhebbers van het betere gerstenat en mensen met Westvlaamse connecties bekend was. Tot – zoals we allemaal weten – de 12° werd uitgeroepen tot beste bier ter wereld volgens ratebeer.com. Sindsdien een beetje moeilijk om aan te geraken, al is dat relatief in vergelijking met echt zeldzame bieren. ( http://www.thedailymeal.com/5-rare-beers-youll-never-get-try ) Zelf heb ik ooit eens, gewapend met 6 bakken leeggoed uit de erfenis van grootvader, evenveel bakken – zonder afspraak – kunnen kopen. Het jaar nadien moest je al op voorhand luisteren wanneer er weer iets te verkrijgen was. En dan kom je toe – met boterhammetjes en een thermos koffie – om 07:00 's morgens. Om vast te stellen dat je nr 72 in de rij bent! En dat wagen nr 24 een Californische nummerplaat heeft. (I kid you not!) En dat de paters eerst de Lauden en hun ontbijt wouden afwerken.

Ook vandaag dienen er ook inspanningen geleverd te worden om aan de felbegeerde drank te geraken. Al is dat voornamelijk heel veel op “re-dial” drukken, doen alsof je aan het werk bent ten kantore en een dosis geluk hebben. Op deze en andere wijzen is de kelder van onze geliefde voorzitter gevuld geraakt met diverse soorten en versies van deze topscores trekkende trappist. Gul en vrijgevig als Tim is, wou hij toch wel een en ander door ons laten proeven, zeker?! Voor dat vriendenprijsje van €15 kregen we – telkens in proefglaasjes uiteraard - achtereenvolgens: WV Blond 5,8 % van september 2015, WV 8° van augustus 2015 versus WV 8° van september 2010, WV 12° van augustus 2015, WV 12° van 1 jaar oud, van 2 jaar, 3 jaar, van 4 jaar en van 6 jaar oud! Om niet al te veel onder invloed te komen – die 12° is toch 10,2 % volume alcohol- , werden we ook getrakteerd op hapjes: paté met Westvleteren 12 (uit het winkeltje naast de abdij) en zelfgemaakte chocomousse met Westvleteren 12.

Tussendoor gaf Tim een uitgebreide geschiedenis van de Trappisten compleet met linken naar Frankrijk, Zwitserland, Canada, de Verenigde Staten, Italië, Oostenrijk, Nederland en Watou. Die laatste geografische aanduiding verwijst uiteraard naar Sint Bernardus Abt, een bier dat verdacht veel op WV 12° gelijkt (en het eigenlijk ooit was). Het verschil is zelfs zodanig moeilijk vast te stellen dat slechts 1 van de 5 deelnemers aan de driehoeksproef (*) er in slaagde. Ere wie ere toekomt, Tim kon de WV 12° er uit vissen omdat hij “een verschil in ijzergehalte” proefde.

Traditioneel binnen de GBV is er steeds een kleine quiz om te zien of je wel goed hebt opgelet. Deze keer was diegene met de beste notities de gelukkige winnaar. Bij deze heb je dus een gouden tip om bij de volgende activiteit een prijs in de wacht te slepen. Ik hoop jullie daar opnieuw te zien, schol!

Johan Lamarcq

(*) Een test waarin 2 glazen gevuld zijn met 1 zelfde soort bier en 1 glas met de andere soort. Je moet dus eerst vaststellen welke 2 glazen dezelfde drank bevatten en dan uitvissen welk bier in welk glas zit.