En we "Proef"den dat het goed was

Na een heftige discussie met de GPS (Doornzelestraat in Lochristi is niet hetzelfde als Doornzelestraat in Gent), kwam ik als laatste toe bij de proefbrouwerij. Als beloning mocht ondergetekende dit verslag maken, waarvoor dank (o ironie). Hierdoor dus wel geen verslag over de mogelijke frapatsen op de busreis, maar dus beperkt tot de essentie, het brouwerijbezoek.

Bij aankomst was Dirk Naudts, bezieler van de brouwerij, al begonnen met de uitleg over de brouwerij. Dit keer geen klassieke rondleiding van brouwzaal - lagering - bottelarij: onze eerste stop op de rondleiding was de afdeling "Onderzoek en Ontwikkeling". Wat in de meeste brouwerijen in een verborgen hoekje gebeurd, vormt hier de kern van de brouwerij. Onderzoek en klassificatie van hopsoorten en gistsoorten, het ontwikkelen van nieuwe brouwsels en meer. Door de gedrevenheid waarmee Dirk hier tijd en energie in investeert, geldt de proefbrouwerij meer en meer als referentie voor hoptelers om de kwaliteit van de hop op te waarderen.

De volgende stop was de bottelarij, waar enkele laatste batches werden verwerkt (bottelen gebeurt enkel van ma tot do). De keuze om de 100'den flesjes op de band te zien passeren, zorgde er wel voor dat er van de uitleg niet veel gehoord kon worden als je op 2 meter van Dirk stond. Nu, dat was dan ook het enige minpuntje tijdens de rondleiding dat ik hoorde, want daar kwam ons eerste aberitiefke al.

Onze tocht werd verder gezet over een wirwar van leidingen en tussen een massa glimmende lagertanks (de brouwerij bestaat reeds 20 jaar, maar wegens een enorm succes de laatste 3 jaren, is het grootste deel van de brouwerij minder dan 2 jaar oud). Iedere lagertank bevat een ander geheim brouwsel (privacy van de klant) waarvan we er verschillende konden proeven en bespreken. Leuke verrassing: In een aparte geklimatiseerde ruimte vinden we ook een 60-tal(?) wijnvaten waar de zure brouwsels liggen te rijpen. Blijkbaar heel geliefd bij Mikkeler, hoofdklant van de brouwerij. Het brouwsel met toevoeging van blauwe bessen (600kg/900kg op 10 hl) werd door iedereen gewaardeerd.

Als afsluiter van de rondleiding kregen we een vrijgeleide om in het proeflokaal ons verder te verdiepen in de talrijke biertjes die de brouwerij niet verlaten hebben. Verschillende foto's op Facebook illustreren dit.

Het feit dat we de uitverkorenen waren van de enige rondleiding in 2016 (en de volgende mogelijke datum is pas in 2019) doet ons besluiten dat we op het juiste moment op de juiste plaats waren. Wat mij betreft een geslaagde uitstap.

en o ja, wie zijn recept eens op grotere schaal wil laten produceren, moet ik teleurstellen: de brouwerij heeft momenteel zijn maximale capaciteit bereikt en er worden geen nieuwe klanten meer aanvaard. Maar toch in het oog houden, ik voel dat Dirk nog uitbreidingsplannen in zijn hoofd heeft !

Verslag met dank aan Anthony Debyser!