Foto's en verslag van de daguitstap naar Henegouwen

Zoals altijd bij een busuitstap met de Gentse biervereniging starten we vanaf het Dampoort station, dat was deze keer niet anders voor een rondje Henegouwen. Een eerste stop na een goed uurtje rijden, in the middle of nowhere vlak tegen de Franse grens: Brasserie de Blaugies (Dour). De kleinste brouwerij van vandaag waar vader en zoon met passie en gedrevenheid hun bier produceren. De brouwerij is zon twee garage boxen groot. Het bier wordt met een tankwagen naar de overkant gebracht om daar te worden gebotteld. Het proevertje allez ja -tje zeg maar proever - La Moneuse - hebben we smakelijk opgedronken in de originele gelagzaal. Misschien ken je - La Vermontoise, een saison met spelt en amarillo hop - welke in samenwerking met Hill Farmstead Brewery is gebrouwen. Deze hadden we op een van onze festivals.Abbaye des Rocs, - 15 min verder - is een mooie op een boerderij gelijkende brouwerij. Het meest opvallende was een lift waarmee men in een wat griezelige kelder kwam waar de tanks bereikbaar zijn. Deze tanks zitten in de grond: een ongewoon maar origineel idee als je plaats te kort hebt. Een flessenwasmachine van 70 jaar oud (Usines Arthur Vandergeeten. Bruxelles. Tout pour Brasserie.) doet nog steeds zijn ding . Mooi, mooi, mooi. We drinken een nieuwe: Passe Tout Outre en eten ons lunchpakket op. Er is een zeer rustig en zonnig terras m.a.w. genieten. De gebouwen van Dupont zijn mooi en origineel, de inrichting is zoals het zou moeten zijn. Dit is duidelijk een wat grotere brouwerij in vergelijking met de vorige. Er is een heuse Drive-In waar de locals hun bier rechtstreeks in de shop kunnen kopen. We konden 3 bieren (vrije keuze) proeven. Toch was de vraag naar Saison Dupont Cuvée Dry Hoppping (2016) te groot onder ons gezelschap - daar hadden ze niet op gerekend -. Brasserie des Légendes is een samensmelting van La Brasserie des Géants ook wel Brasserie Goliath genoemd en Brasserie Ellezelloise, deze is de laatste stop deze dag. We krijgen een rondleiding en horen dat de beugel en de vorm van fles ervoor zorgen dat bij opening eenzelfde geluid (plop) ontstaat als bij het openen van een fles champagne. De houten bakken (ondanks wat onhandig en duur) zijn er puur uit nostalgische overwegingen maar sowieso een bijzonder kenmerk van Quintine. De uitleg van de gids was uitgebreid en interessant. Het gezellige restaurant heeft lekker dingen te bieden, een aanrader. De terugreis met de bus was er een van luidruchtig meezingen met de muziek: het resultaat van een amusante dag.