Verslag Fietstochtje hobbybrouwers

We speelden met de Gentse Biervereniging al een paar jaar met het idee om het lokaal talent van hobbybrouwers eens op de kaart te zetten. Een fietstochtje leek ons daarom een veilige optie die ook de brouwers zelf toeliet om het hele parcours mee te gaan.
Zo stonden we zaterdag kort na de middag met een tiental dorstige mensen klaar in Gentbrugge. Bij Tony konden we onder een gigantische hopstruik enkele heel lekkere donkere bieren degusteren. Er was ook een gelukkige jarige bij die van niets wist, en door zijn lief een verrassend uitstapje cadeau kreeg.
Het ging verder richting Ledeberg, waar geboren IJslander Bjorn ons vergastte op warme toastjes, enkele mooie bieren, waaronder een zeer stevige barley wine. De hemel was ondertussen helemaal uitgeklaard, in de tuin blijven plakken in het zonnetje was verleidelijk.. Maar de dorst, de fiets en de volgende halte bracht ons naar het station, waar Nederlander Jerôme ons vergastte op de absolute top van Gentse hobby-IPAs. Jerôme is met zijn Veurvechter sinds kort ook commercieel gegaan.
De dag kon al niet meer stuk, en de sfeer werd jolig. Daarna ging het resoluut richting centrum, het bier kon even zakken tot we bij John, in het Prinsenhof een staaltje van geuze-stekerskunde mochten proeven. Sublieme zuren en malse appeltjes: het ging er allemaal vlotjes in.
De rit ging al iets minder gezwind de fiets/trambrug over naar Wondelgem city, waar ik een Berliner weizen, een oude bruin en nog wat orvalium had koud gezet. Ook een stukje zelfgemaakte kaas en een snelle blik in een mysterieuze vochtige grot mocht niet ontbreken.
We hadden weer wat energie in de benen en sloten af bij Klaas in Evergem, waar de nieuwe Totem-brouwerij binnenkort komt. Klaas had naar goede gewoonte weer een ruim gamma aan topbieren op tap. Lembarras du choix, de avond daalde neer, en iedereen knikte instemmend: nog een keer!

Met dank aan Francis voor het verslag!